ЗАБРУДНЕННЯ СВІТОВОГО ОКЕАНУ
НАФТОПРОДУКТАМИ
Найважливішою екологічною проблемою
Світового океану є забруднення. Під «забрудненням
океану» розуміється пряме або побічне надходження
речовин чи енергії в морське середовище, що
несуть такі негативні впливи, як завдання шкоди
живим ресурсам, небезпека для здоров’я людей,
перешкоди морській діяльності, включаючи
рибальство, погіршення якості морської води.
Існують різні види забруднень: фізичне –
нерозчинні домішки: глина, пісок, намул, пил
тощо; хімічне – важкі метали, кислоти, луги,
мінеральні солі, нафта і нафтопродукти, синтетичні
поверхнево-активні речовини (СПАР), миючі
засоби, канцерогени, мінеральні добрива, пестициди;
біологічне – різні мікроорганізми (бактерії, віруси),
яйця гельмінтів, спори грибів; радіоактивне –
радіонукліди (цезій-137, стронцій-90, калій-40 тощо);
теплове – підігріті води ТЕС та АЕС.
Як відомо, забруднення Світового океану
нафтою і нафтопродуктами є однією з глобальних
екологічних проблем. У природних умовах до
Світового океану їх надходить від 0,2 до 2 млн тонн.
Джерела забруднення океану нафтою досить
різноманітні: надходження з континентів зі
стоками, надходження з атмосфери (приблизно
0,3 млн т на рік), природний виток з надр
(приблизно 0,3 млн т на рік), буріння на шельфі
(приблизно 0,05 млн т на рік), викиди з суден у
море, катастрофи суден. За останні 30 років,
починаючи з 1964 року, пробурено більше 2000
свердловин у Світовому океані. Через незначні
втрати щорічно виливається 0,1 млн т нафти
(невеликі аварії та виливи – їх причинами можуть
бути, наприклад, бензобак на катері, що протікає,
чи неадекватно працюючі очисні споруди). Великі
маси нафти надходять до океану через річки з
побутовими та зливневими стоками. Об’єм
забруднень через це джерело складає 2,0 млн т/рік.
Зі стоками промисловості щорічно потрапляє
0,5 млн т нафти.
Велику шкоду морським екосистемам завдають
морські перевезення. Танкерами перевозиться
щорічно близько 2 млрд т нафти і нафтопродуктів.
Найбільші втрати нафти пов’язані з її транс-
портуванням із районів добування. Аварійні
ситуації, скид за борт танкерами промивних та
баластних вод – усе це обумовлює наявність
постійних полів забруднення на трасах морських
шляхів. Втрати відбуваються навіть і при безаварійній
роботі морського транспорту. Але під час аварій,
коли може розливатися до 40-50 тис. т нафти,
уражається поверхня площею близько 100 км2
.
Комментарии
Отправить комментарий